Nederlandse ondernemer heeft voldoende keuze uit domeinnamen
Het SIDN, de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland, heeft een onderzoek uitgevoerd naar de beschikbaarheid van nieuwe domeinnamen voor ondernemers. Dit onderzoek hebben zij op 1 juni, de dag van de domeinnaam gepubliceerd. Hieruit blijkt dat de meerderheid van de ondernemers, ruim 80 procent, zijn of haar eerste keus voor een domeinnaam heeft kunnen registreren.
Een klein deel van de deelnemende ondernemers, 9 procent, geeft aan dat zij in de afgelopen periode te maken hebben gehad met domeinkaping. Men spreekt van domeinkaping wanneer de domeinnaam naar keuze van de ondernemer al in bezit is en de ondernemer hier een geldbedrag voor moet neertellen. Helaas komt deze praktijk vaker voor en zien ondernemers zich genoodzaakt hier geld voor de overname neer te leggen. Gemiddeld zo’n 139 euro.
Dit bevestigt dat ondernemers zich er tegenwoordig van bewust zijn dat zij niet meer zonder een goede website én domeinnaam kunnen. Deze dragen immers bij aan de herkenbaarheid van de onderneming. Ook worden bedrijven met een goede website en domeinnaam als betrouwbaarder gezien. Ook zijn ondernemers tegenwoordig in meer of mindere mate voor hun omzet afhankelijk van de eigen website. De meeste ondernemers halen tussen de 7 en zelfs 50 (!) procent van de omzet uit hun website.